doprava

Minulý týden jsem se s dalšími účastnila debaty organizované pobočkou Strany zelených o zklidňování dopravy na Praze 1 po otevření tunelu Blanka. V podstatě se jednalo o plánování uzavření Křížovnické a Karmelitské ulice. Mezi debatéry nechyběli představitelé AutoMatu, Matěj Stropnický, Kateřina Klasnová a senátor Václav Hampl. V publiku byli pak v opozici především členové Osbidu a Svobodných.

Může existovat pražská MHD bez centrálního plánování? Co by přineslo otevření jízdních řádů a vpuštění konkurence do pražské dopravy? Ahoj Jirko, slyšel jsem nějaké pomatené zvěsti, že se Svobodným nalíbí pražská doprava. Co se na ní nelíbí Tobě? Vždyť máme jednu z nejlepších MHD na světě.

Už dlouho chci napsat malé zamyšlení nad transformací dopravy v České republice. Řadím tento článek do kategorie vizí, protože to není žádný oficiální návrh, ale jen moje osobní představa lepší dopravy v ČR. Doufám, že vyvolám vášnivou debatu na toto téma, protože o čem se nemluví, to se nezmění.

Takový byl název dalšího z diskusních seminářů pořádaných Liberálním institutem. Musím však přiznat, že po několika desítkách minut, kdy jsem poslouchala jednoho z hostů, pana Ing. Martina Dvořáka, ředitele Pražské hromadné dopravy, nebyla jsem si vůbec jistá, zda jsem opravdu v liberálním institutu.

V současnosti stát vybírá od řidičů peníze nesystémově a neefektivně několikerým zdaněním a poplatky. Řidič musí platit za užívání dálnice dálniční známkou, v případě nákladních vozidel mýtem. Dále platí vysokou spotřební daň, která tvoří takřka polovinu ceny paliva, například živnostníci musí ještě navíc platit i silniční daň, přestože ji třeba používají stejně jako ostatní zaměstnanci. Takový systém
Read More